Telefón. Vymoženosť, ktorá prišla s nástupom modernej doby. Uľahčuje komunikáciu a nevieme si bez neho predstaviť svoj život. Používame ho v prípade osobných i pracovných záležitostí každý jeden deň. Keďže sa pokladá za samozrejmosť súčasnosti, očakáva sa, že vaša komunikácia je takmer bezchybná a teda, že „v tom viete chodiť“. Žiaľ, nie vždy je to pravidlom.
Vhodný čas na telefonovanie
Kedy je najlepší čas na telefonovanie? Ak nie ste s danou osobou dohodnutý na konkrétnej hodine, pamätajte si rozmedzie, ktorého by ste sa mali držať. V prípade ranných a dopoludňajších hodín je ideálny čas od 8:30 do 11:30. Väčšina ľudí sa ponorí do práce o ôsmej hodine. Dajte mu preto polhodinku na aklimatizovanie sa do nového dňa. Ak by ste zavolali skôr, je možné, že by vás nevnímal tak, ako potrebujete.
Dvanásta hodina je hodina obedu. Celých tridsať minút pred obedom začne bežný človek uvažovať nad tým, čo dobrého si dá. Ak zavoláte neskôr, než o pol dvanástej, bude sa vás snažiť vybaviť čo najrýchlejšie a v konečnom dôsledku sa možno nedopracujete k podstate telefonátu.
Predstavenie, odmietnutie, odpovedanie sms správou
Každý z nás by sa mal vedieť správne predstaviť, aby neskôr predišiel prípadnému nedorozumeniu. Klasický modelový príklad je zaželanie pekného dňa, oznámenie svojho mena, prípadne aj organizácie, v mene ktorej voláte. „Dobrý deň, Martin Obuvník, Obuvníctvo, s. r. o., volám Vám v súvislosti s…“
V prípade, že nemôžete zdvihnúť telefón alebo ho potrebujete rýchlo ukončiť, máte dve možnosti. Buď zdvihnete, ospravedlníte sa a informujete volajúceho, kedy vám to bude vyhovovať, alebo nezdvihnete a napíšete sms s rovnako informatívnym obsahom.
Neodpustiteľné priestupky
Ak ste boli zvyknutý pri telefóne piť vodu, čítať noviny, kresliť si domček so záhradkou, prežúvať jedlo či žuvačku, rezolútne píšeme jedno veľké NIE! Odpustite si akúkoľvek konzumáciu, cigarety či iné činnosti, ktoré už z počutia znejú rušivo. Snažte sa svoju pozornosť venovať iba konverzácii a nelietajte myšlienkami kade tade. Rovnako sa vyhnite dlhým pauzám, ktoré pôsobia, akoby ste hľadali odpoveď, prípadne sa venovali iným činnostiam.
Ukončenie telefonátu
Klasicky poďakujete za to, že si na vás našiel čas, poprajete pekný deň a pridáte formulku „dopočutia“. Táto časť je najmenej problémová a v zásade sa jedná o to, aby ste neukončili hovor v strede vety a bez pozdravu. Veríme, že s takým veľkým prehreškom problém nemáte :-).