Kvalitné, dobre padnúce kožené topánky sú pre gentlemana alfou aj omegou. Nielenže dotvárajú jeho celkový outfit a dodávajú mu tú správnu iskru, ale sú taktiež odrazom jeho osobnosti. Nejedna žena vám potvrdí, že topánky sú jedna z prvých vecí, ktorú si na mužovi všimnú. Na topánkach by ste preto v žiadnom prípade nemali šetriť, naopak investujete do nich. Nie nadarmo sa hovorí, že cena topánok by mala tvoriť polovicu z celkovej ceny toho, čo máte na sebe.
Aký je teda rozdiel medzi topánkami za 50 a 300 eur? Okrem činiteľov ako sú kvalita kože, alebo prestíž značky, hrá najväčšiu úlohu typ konštrukcie, teda spôsob, akým bola podrážka pripevnená k vrchnej časti topánky. To akou metódou boli topánky vyrobené má veľký vplyv na ich kvalitu, životnosť a samozrejme aj cenu.
Slovníček pojmov
Skôr ako si povieme niečo o samotných typoch konštrukcií, vysvetlíme si pre lepšie pochopenie, základné výrazy topánkového slovníka.
Zvršok – Časť topánky viditeľná zvrchu. K zvršku sa pripevňuje podošva.
Podšívka – Vnútorná časť zvršku, ktorá zjemňuje vnútro topánky.
Stielka – Vnútorná vrstva spodnej časti topánky. Spolu s podšívkou je časťou topánky, s ktorou prichádza naša noha počas nosenia topánky do priameho kontaktu.
Podošva/podrážka – Spodná časť topánky, dotýkajúca sa zeme.
Rám – Je súčasťou topánok kvalitnejších konštrukcií. Je to úzky pruh kože, prišitý po obvode topánky. Jeho úlohou je spájať zvršok s podošvou.
Kopyto – Dôležitá pomôcka každého obuvníka. Je to trojrozmerný model nohy, najčastejšie vyrobený z dreva. Obuvník na kopyto napína topánku, ktorú na ňom dokončuje a dodáva jej tak výsledný tvar.
Typy konštrukcií topánok
Teraz, keď sa už bez problémov orientujete v obuvníckom slovníku, môžeme si konečne povedať niečo o konkrétnych konštrukciách topánok. Každá z nich má svoje plusy aj mínusy a je len na vás, ktorej konštrukcii dáte prednosť.
Lepená konštrukcia
Zo všetkých typov konštrukcií je lepená tou najpoužívanejšou, najrýchlejšou, najlacnejšou, no bohužiaľ aj najmenej kvalitnou možnosťou. Podošva je k zvršku topánky pripevnená lepidlom. Takto zhotovené topánky majú veľmi krátku životnosť, nakoľko po vychodení alebo poškodení lepenej podrážky nie je možná jej výmena a topánky namiesto do opravy, putujú do smetného koša. Ich najväčšou výhodou je teda nízka cena. Keďže sa lepenie hodí na pripevňovanie najmä podrážok z gumy, či syntetických materiálov, jeho použitie má najväčšie opodstatnenie pri športovej obuvi.
Rámová konštrukcia – Goodyear welted
Jeden z najstarších spôsobov konštrukcií topánok, ktorý napriek tomu stále patrí medzi tie najkvalitnejšie. Jeho podstatou ja rám (pozri slovníček pojmov vyššie), ku ktorému je pevnými stehmi prišitý zvršok a podrážka topánky. Takto vyrobené topánky sú síce mierne tuhšie a potrebujú pár prechádzok, aby sa prispôsobili nohe, no zato sú neporovnateľne kvalitnejšie a majú omnoho dlhšiu životnosť v porovnaní s topánkami lepenými. Veľkou výhodou topánok rámovej konštrukcie je fakt, že ich podrážku je možné jednoducho vymeniť a rámové topánky vám tak pri správnej starostlivosti vydržia mnoho rokov. Ich cena je v porovnaní s lepenými topánkami citeľne vyššia (približne 200 € a viac), no je dôležité si uvedomiť, že za vaše peniaze dostanete ručne vyrábané majstrovské dielo s bezkonkurenčnou kvalitou a životnosťou.
Blake konštrukcia – Blake stitched
Na rozdiel od Goodyear welted sa pri tejto metóde nepoužíva rám. Namiesto neho je podrážka prišitá k zvršku jedným stehom, vedúcim od podrážky po vnútornú stielku. Výhodou tejto konštrukcie je naoko užší profil topánky, nakoľko vďaka chýbajúcemu rámu podošva natoľko nepresahuje na okrajoch topánky. Nevýhodou je menšia vodeodolnosť, keďže sa voda cez otvorený steh ľahšie dostane dovnútra topánky. Rovnako ako rámové topánky je ich možné renovovať, no tento proces je zložitejší.
Bologna konštrukcia
Táto konštrukcia bola vymyslená v Taliansku a používa sa najmä pri mäkkých, ľahkých, módnych, letných topánkach, ako sú napríklad mokasíny či „loafers“. Pri tejto metóde zhotovenia topánok je stielka vyrobená z rovnakej kože ako podšívka, s ktorou je zošítá a vytvára tak akúsi „ponožku“. Zvršok topánky taktiež obopína nohu aj so spodnej strany. Podrážka je k zvršku prišitá spôsobom, podobným vyššie spomínanej Blake konštrukcii. Takto zhotovené topánky majú veľmi čistý dizajn, pôsobia ľahko a sú pohodlné. Nie sú však veľmi pevné ani vodeodolné.
Nórska konštrukcia – Norwegian/Norvegese
Podobne ako Goodyear welted konštrukcia, aj tá nórska používa rám. Rozdiel tejto konštrukcie spočíva v tom, že zvršok topánky je v oblasti podošvy zahnutý smerom von a následne prišitý k rámu dvoma stehmi – jedným v smere k podrážke a druhým v smere k stielke topánky. Takto zhotovené topánky majú špecifický dizajn a veľmi dobré vodovzdorné vlastnosti, sú však mohutnejšie. Nórska konštrukcia je v dnešnej dobe pre jej náročnosť exkluzívnou ukážkou obuvníckeho majstrovstva.
Nie sú topánky ako topánky
Spomenuli sme si 5 základných typov konštrukcií topánok. Samozrejme, že existuje ešte niekoľko ďalších, ktoré však vo svojej podstate vychádzajú práve z týchto piatich. Tento článok je poňatý viac technicky a na svoje si pri ňom prídu najmä topánkový maniaci. Dúfam, že sa mi podarilo aspoň z časti vám priblížiť obuvnícke umenie. Keď si budete najbližšie kupovať nové topánky a budete rozmýšľať nad tým, prečo by ste si mali kúpiť topánky za 300 eur, keď môžete ušetriť a kúpiť si radšej tie za 50, spomeňte si na tento článok. Dajte šancu kvalitným materiálom, ručnej práci a poctivej ihle a niti. Keď raz vyskúšate rámové oxfordky, veľmi ľahko sa vám môže stať, že už ich za tie lepené nikdy nevymeníte.