Po prečítaní prvej časti môjho článku už viete, že každý parfum má svoju hlavu, srdce a základ. Poznáte rozdiel medzi Eau de Toilette a Eau de Parfum a dozvedeli ste sa ako parfum správne používať. Zostáva už len jediné – vybrať ten správny parfum. V tejto časti by som vás preto rád oboznámil s tromi prestížnymi spoločnosťami, ktoré už od nepamäti produkujú skvelé parfumy.
Gentlemanov, ktorí teraz očakávajú mená módnych domov, ako napríklad Hugo Boss či Dolce & Gabbana musím upozorniť, že nie som príliš veľkým zástancom týchto parfumov. Veľké spoločnosti produkujú obrovské množstvo parfumov, aby tak svojím sortimentom pokryli čo najväčšiu časť trhu. Okrem toho, že každý tretí chlap v okolí bude voňať ako vy, si po čase všimnete, že vône veľkých domov sú relatívne rovnako stavané a ich trvanlivosť, ako vo flakóne, tak aj na koži je krátka.
Netvrdím, že každý parfum, ktorý je z módneho domu a je široko dostupný na trhu nemá dobrú kvalitu. Ak vám však ide o jedinečnosť, prírodné arómy, dlhú tradíciu a skutočný zážitok ako pre vás, tak aj pre vaše okolie, odporúčam nasledovných troch výrobcov.
Creed
Francúzska spoločnosť, zaoberajúca sa výrobou parfumov už od roku 1760. Skôr ako sa tento rodinný podnik začal zaoberať parfumami, vyrábal na mieru šité kožené doplnky pre anglický dvor. V roku 1781 bol vytvorený prvý parfum “Royal English Leather”, skomponovaný špeciálne pre anglického kráľa Georga III. Od tých čias je značka Creed spájaná s menami známych, mocných a zámožných ľudí, ako napríklad sám Napoleon III, Franz Joseph s manželkou Sisi, Whinston Churchill či Madonna. Všetky tieto osobnosti si na objednávku nechali urobiť u firmy Creed parfum, ktorý bol po ich smrti alebo po náležitom udelení práv sprístupnený aj verejnosti.
Výsadou parfumov značky Creed je uchovanie elementárnej noty každej vône. Jedinečný, z otca na syna tradovaný spôsob miešania týchto elementov umožňuje stvorenie nadčasových a unikátnych vôní. Opísať tu každý jeden parfum z ich tvorby by bolo príliš zdĺhavé a hlavne, slová by nedokázali vyjadriť to, čo náš nos vysvetlí v okamihu.
L’Artisan Parfumeur
Tento francúzsky výrobca je na trhu už vyše sto rokov a je spájaný s parfumami najvyššej kvality. Všetko sa začalo tým, že priateľ Jeana Laporte, zakladateľa tejto výrobne parfumov, požiadal o parfum s vôňou banánu, pretože si chcel na bál obliecť farbu spomínaného ovocia. Nasledovné experimenty sa vydarili a prvá kolekcia Jeana Laporte bola úspechom. Majstri parfuméri z L’Artisan Parfumeur špeciálne dbajú na evolúciu vône na pokožke a ich inšpiráciou je naozaj všetko. Či už je to malá ulička v Paríži, ktorá je sídlom parfumérov, pohľad na krajinu cez okno známeho Orient Expressu alebo sama príroda.
Flakóny tejto značky sú vždy rovnaké. Heptagonálne tmavé sklo má vyjadrovať spojenie minulosti a budúcnosti. Tento jemne minimalistický vzhľad dômyselne zavádza zákazníka, pretože to, čo sa ukrýva vo vnútri flakónu sa dá doslova opísať ako symfónia vôní.
Clive Christian (Crown Perfumery)
Súčasťou veľkého parfumérskeho “boomu” bola aj anglická rodinná spoločnosť Crown Perfumery, založená v roku 1872. Sama kráľovná Viktória povolila, aby tento výrobca používal na svojich flakónoch uzáver v tvare koruny. Tak ako v prípade parfumov Creed, aj tu sa majster parfumér často nechal inšpirovať známymi osobnosťami, ako bola napríklad vojvodkyňa z Windsoru, či Greta Garbo. Flakóny boli pre pánov vždy zelené a zlaté, ozdobené replikou kráľovskej koruny, ktorá mala byť asociáciou excelentnej kvality a elegancie.
V roku 1999 sa spoločnosť Clive Christian rozhodla znovu priviesť k životu vône tohto tradičného parfumérskeho domu. Clive Christian uviedol na trh tri vône v duchu starej Crown Perfumery, keďže Crown Perfumery ako taká zanikla a existuje už len veľmi málo originálnych parfumov z tejto skvostnej dielne. Neskôr Clive Christian vytvoril ešte niekoľko ďalších parfumov, všetko unikátne a skvostné diela.
Výber týchto troch výrobcov parfumov sa môže niekomu zdať náhodný alebo subjektívne prifarbený. Dobrých výrobcov parfumov však nie je veľa a preto si treba nájsť naozaj to, čo je nielen pekné, ale aj kvalitné a má svoju históriu. Ako povedal jeden môj známy, gentleman a klasik: “Keď budem chcieť kvalitné topánky, tak nepôjdem ku krajčírovi”. Myslel tým, že kvalita je aj otázkou znalostí, ktoré sú často získané len časom a skúsenosťami. Ak by vás zaujímali aj iní výrobcovia, vrelo odporúčam napríklad Guerlain, Amouage alebo Bois 1920.